Ebelik Lisans Programları Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi ve Ebelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı ile uyumu ve Yüksek Öğretim Kurumunun önerileri göz önünde bulundurularak, İstanbul Atlas Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği (https://www.atlas.edu.tr/mevzuat/) doğrultusunda Ebelik Programında ve Sağlık Bilimleri Fakültesi akademik kurulu toplantılarında ve İstanbul Atlas Üniversitesi SENATO’sunda alınan kararlarla hazırlanmıştır.
Ebelik eğitiminde, öğrencilere teorik ve uygulamalı dersler kapsamında farklı modeller öğretilmekte ve bakım planları oluşturulmaktadır. Bu süreçte Roper, Logan, Tierney’nin Yaşam Modeli, Gordon’un Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli gibi modeller temel alınmakta olup, tanılama, planlama ve girişim aşamalarında ebelik disiplinine özgü yaklaşımlar benimsenmektedir.
Ebelik bakım planının tanılama aşamasında NANDA (North America Nursing Diagnosis Association – Kuzey Amerika Hemşirelik Tanı Birliği), planlama aşamasında beklenen anne ve bebek sağlığı sonuçlarının belirlenmesinde NOC (Nursing Outcomes Classification – Hemşirelik Çıktıları Sınıflandırması) ve ebelik tanılarına özgü girişimlerin belirlenmesinde NIC (Nursing Interventions Classification – Hemşirelik Girişimleri Sınıflandırması) kullanılmaktadır.
Ebelik eğitiminde kullanılan modeller ve sınıflandırma sistemleri, bütüncül bir bakım anlayışı geliştirilmesine yardımcı olur. Öğrenciler, hem teorik derslerde hem de klinik uygulamalarda bu modelleri kullanarak bilimsel temelli ve bireye özgü bakım planları oluşturma yetisi kazanırlar.
Her uygulamalı dersin teorik, laboratuvar ve/veya klinik uygulama bölümleri bulunmaktadır. Teori ve laboratuvar uygulamaları üniversite ortamında gerçekleştirilirken, klinik uygulamalar üniversitenin hastanesi veya iş birliği yapılan sağlık kurumlarında (hastane, aile sağlığı merkezleri, toplum sağlığı merkezleri vb.) öğretim elemanları gözetiminde yürütülmektedir.
Ebelik Lisans Programı Amaç ve Çıktıları
İstanbul Atlas Üniversitesi Ebelik Bölümü Lisans Programının dört adet Eğitim Programı Amacı ve bu amaçlara yönelik 11 adet Program Çıktısı bulunmaktadır.
İstanbul Atlas Üniversitesi Ebelik Eğitim Programı Amaçları:
1. Kadın, fetüs, yenidoğan ve toplum için koruyucu ve sağlığı geliştirici, bakım verici ve iyileştirici rolleriyle ebelik bakımını, ulusal ve uluslararası düzeyde hak temelli, meslek etiği bilinci ile yerine getirir.
Başarım Göstergeleri:
- Mezunların %80’inin eğitim programını zamanında tamamlar.
- Mezunların %80’inin başarım değerlendirme sonuçları orta ve yüksek düzeydedir.
- Mezunların %80’i çalıştıkları alanlarda görev, yetki ve sorumluluklarını mesleki değerler ve etik ilkeler doğrultusunda yürütür.
2. Mesleki donanımı ile disiplinlerarası güçlü iletişim ve işbirliği kurarak sağlık ekibinin profesyonel bir üyesi olur.
Başarım Göstergeleri:
- Mezunların %1’i ilk 5 yıl içinde sorumlu ebe olur.
- Mezunların %3’ü ilk 5 yıl içinde çalıştığı kurumdaki faaliyet gösteren kurul /komite/ komisyonlarında aktif görev alır.
- Mezunların %5’i 5 yıl içinde mesleki örgüt/ sivil toplum örgütlerinde aktif rol alır.
3. Ebelik bakımında bilimsel araştırmalar, sağlık bakım teknolojileri ve yenilikçi uygulamaları kullanarak kaliteli, güvenli ve kanıta dayalı bakım verir.
Başarım Göstergeleri:
- Mezunların %5’i iki yıl içinde lisansüstü eğitime başlar.
- Mezunların %50’si ik yıl içinde en az bir bilimsel çalışmada rol alır.
- Mezunların %70’i beş yıl içinde en az bir bilimsel toplantıya katılır.
- Mezunların %2-3’ü beş yıl içinde üniversite eğitim kadrosunda yer alır.
4. Yaşam boyu öğrenme ilkesi ile mesleki gelişimini sürdürür, ebelik eğitimi ve araştırmalarında ve mesleki politika geliştirmede aktif rol alır.
Başarım Göstergeleri:
- Mezunların %80’i iki yıl içinde mesleki bir sertifika programına katılır.
- Mezunların %80’i iki yıl içinde mesleki bir derneğe üye olur.
- Mezunların %80’inin beş yıl içinde mesleki süreli bir yayın takip eder.
- Mezunların %80’inin iki yıl içinde mesleki gelişimine katkı sağlayan bir kursa katılım gösterir.
- Mezunların %90’ı bir yıl içinde mesleki yaşama geçiş yapar.
İstanbul Atlas Üniversitesi Ebelik Bölümü Lisans Eğitimi Programı Çıktıları:
- Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
- Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
- Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
- Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
- Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
- Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
- Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
- Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
- Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
- Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
- Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.
Lisans eğitimi sonunda mezun olan ebelerin;
- Özellikle kadın hastalıkları ve doğum olmak üzere, ebelik faaliyetlerinin dayandığı bilimler hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları,
- Meslek etiği ve meslekle ilgili yasal mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları, Yeni doğan ve kadın doğum alanında, biyolojik fonksiyonlar, anatomi ve fizyoloji konularında detaylı bilgiye sahip olmaları ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi ve sağlıklı bireyin davranışını yeterli düzeyde anlayabilmeleri,
- Pratik ve klinik eğitim uygun gözetim ve denetim altında verilmelidir. Bu eğitimde bir öğrencinin;
- En az 100 doğum öncesi muayeneyi de içerecek şekilde gebe kadınlara danışmanlık yapması,
- En az 40 gebe kadının gebelik takibini ve bakımını yapması,
- En az 40 doğumu kendisinin yaptırması (Doğum yapan kadın sayısı eksikliği nedeniyle bu sayıya ulaşılamıyorsa, bu sayı öğrencinin 20 tane daha doğuma yardım etmesi koşulu ile 30’a indirilebilir.),
- Makat doğuma aktif olarak katılması (Makat doğum mümkün olmadığı takdirde simülasyon yapılarak çalışılmalıdır.),
- Epizyotomi uygulaması ve dikiş ile başlaması (Bu, teorik bilgi verme ve klinik pratiği içerir. Dikiş pratiği, epizyotomi sonrası veya basit perianal yırtılmalara dikiş atılmasını içerir. Gerekirse bu durum simülasyon şeklinde yapılabilir.),
- Gebelik, doğum ya da doğum sonrası dönemde risk altında olan 40 kadını izlemesi ve bakım yapması,
- En az 100 lohusayı ve sağlıklı yeni doğan bebeği izlemesi ve bakımını yapması (muayene dahil),
- Özel bakım gerektiren, prematüre, postmatüre, düşük doğum ağırlıklı veya hasta bebekler dahil olmak üzere; yeni doğan bebek gözlemini ve bakımını yapması,
- Jinekolojik ve obstetrik patolojisi olan kadınların bakımını yapması gerekmektedir.
EBELİK ANDI
Yaşamın Temel Değer Olduğunun Bilinciyle
İnsanlığın Yararına Her Türlü Girişimi Destekleyeceğime,
Bireye Kendi Sağlığı İçin Sorumluluk Kazandıracağıma
Anne, Yenidoğan, Aile Ve Toplum Sağlığının Geliştirilmesi, Korunması, Tedavi Ve Rehabilitasyonunda
Dil, Din, Renk Ve Irk Ayırmaksızın En İyi Bakımı Sunacağıma,
Yaşam Boyu Öğrenmeyi Hedefleyerek Hizmetin Kalitesini Arttıracağıma,
Meslektaşlarımı, Ekip Üyelerini Ve Bireyleri Mesleki Rollerim İçinde Destekleyeceğime Ve İşbirliği Yapacağıma,
Ebelik Mesleğinin Onurunu Korumak İçin Mesleki Yasal Ve Etik İlkelere Bağlı Kalacağıma
AND İÇERİM